Załącznik nr 1
do Zarządzenia Wewnętrznego nr 57A/2020
(wersja z dnia 18 marca 2021)
Zasady udzielania teleporad w POZ przy SPZOZ USK nr 1 im. N. Barlickiego w Łodzi
- Teleporada w Podstawowej Opieki Zdrowotnej jest narzędziem, które umożliwia uzyskanie świadczenia medycznego bez bezpośredniego kontaktu z personelem oraz innymi pacjentami przebywającymi w placówce medycznej. Dzięki temu zwiększa bezpieczeństwo pacjenta i personelu medycznego redukując konieczność bezpośredniego kontaktu do sytuacji uzasadnionych klinicznie.
- Teleporady udzielane są przez lekarzy oraz przez pielęgniarki i położne w zakresie ich kompetencji w godzinach pracy placówki – w dni robocze, od poniedziałku do piątku
od 8:00 do 18:00. - Teleporada jest realizowana w dniu dzisiejszym lub w następnym dniu roboczym. Termin teleporady może być wyznaczony w innym dogodnym dla pacjenta terminie lub terminie wynikającym z jego planu leczenia.
- Jeśli nie ma możliwości przyjęcia pacjenta, otrzymuje on informację o innych formach pomocy np. podczas świąt oraz dni wolnych od pracy pomocy medycznej udzielają punkty nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej od poniedziałku do piątku w godzinach od 18.00 do 8.00 dnia następnego, Izba Przyjęć, SOR.
- Wizyta stacjonarna musi odbyć się u pacjenta/przedstawiciela ustawowego, który:– nie wyrazi zgody na teleporadę
– odbywa pierwszorazową wizytę u lekarza, pielęgniarki, czy położnej POZ
– zgłasza pogorszenie lub zmiany objawów w związku z chorobą przewlekłą
– oraz u którego wystąpiło podejrzenie choroby nowotworowej
– u dzieci do 6 r.ż. poza poradami kontrolnymi w trakcie leczenia, ustalonego podczas osobistego badania pacjenta, których udzielenie jest możliwe bez badania pacjenta
Osoby powyżej 65 r.ż. nie muszą być przyjmowane tylko na wizytę stacjonarną, - Teleporady są udzielanie za pośrednictwem połączeń telefonicznych oraz w wybranych wypadkach (po ustaleniu możliwości i bezpieczeństwa połączenia) także za pośrednictwem transmisji video przez dostępne systemy informatyczne (np. Skype®).
- Wszystkie teleporady przeprowadzane są w warunkach gwarantujących poufność z zapewnieniem braku dostępu osób nieuprawnionych do informacji przekazywanych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności w związku z udzieleniem teleporady.
- Każda przeprowadzona teleporada jest odnotowywana w dokumentacji medycznej pacjenta.
- Aby zamówić teleporadę pacjent musi zarejestrować się telefonicznie dzwoniąc do rejestracji POZ pod numery telefonu: 42 677 69 10.
- Pracownik rejestracji:
– rozpoznaje wstępnie potrzebę zdrowotną pacjenta
– ustala możliwość i termin realizacji teleporady
– przekazuje informacje o zasadach i przewidywanym czasie teleporady - Lekarz kontaktuje się z pacjentem w wyznaczonym przez rejestrację terminie teleporady. W przypadku problemów z połączeniem lekarz podejmuje minimum trzy próby nawiązania kontaktu z pacjentem w odstępach nie krótszych niż 5 minut. W przypadku blokad połączeń ze strony pacjenta lekarz może wspomóc się nawiązaniem połączenia przez pracownika rejestracji POZ. Brak możliwości skontaktowania się z pacjentem jest odnotowywany w dokumentacji chorego. W przypadku braku kontaktu z pacjentem w ustalonym terminie teleporada zostaje anulowana, informacja o tym jest przekazywana zwrotnie do rejestracji POZ, a pacjent zobowiązany jest ponownie zarejestrować się.
- Na początku teleporady lekarz, pielęgniarka bądź położna POZ potwierdza tożsamość pacjenta. Może to zrobić na podstawie danych wskazanych w dokumentacji medycznej lub deklaracji wyboru, o której mowa w art. 10 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej, lub przy wykorzystaniu elektronicznego konta pacjenta utworzonego w wyniku potwierdzenia jego tożsamości osobiście lub w sposób określony w art. 20a ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 346, 568 i 695);
- Podczas teleporady lekarz/pielęgniarka/położna dokonuje oceny stanu pacjenta, ustala czy teleporada jest wystarczająca dla aktualnego problemu zdrowotnego, czy konieczna będzie wizyta osobista, domowa lub inne świadczenie medyczne.
- W przypadku gdy problem, który zgłasza pacjent nie może być zdiagnozowany w formie teleporady lub diagnostyka wyłącznie na podstawie badania podmiotowego i dostępnych wyników badań dodatkowych jest obarczona istotnym ryzykiem dla zdrowia lub życia pacjenta, pracownik medyczny informuje o konieczności osobistej wizyty w placówce
i umawia tę wizytę. Wizyty osobiste są realizowane z zastosowaniem środków bezpieczeństwa, związanych z ryzykiem zakażenia SARS CoV-2 i zgodnie z obowiązującymi zaleceniami w tym zakresie. - Pacjent ma prawo do zgłoszenia w trakcie teleporady woli osobistego kontaktu z pracownikiem medycznym. O konieczności odbycia wizyty osobistej decyduje personel udzielający świadczenia w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem. Informacja o zaplanowanej wizycie jest odnotowywana w dokumentacji pacjenta i przekazywana do rejestracji POZ.
- W ramach teleporady możliwe jest wystawienie dokumentów elektronicznych (np. e-recepta, e-zlecenie na wyroby medyczne lub badania diagnostyczne, zwolnienie lekarskie eZLA),
a także dokumentów wystawionych w formie papierowej, które są do odbioru w rejestracji POZ po potwierdzeniu tożsamości (np. papierowe skierowania na badania diagnostyczne, skierowania do specjalisty, zaświadczenia lekarskie lub pielęgniarskie). - Lekarz podczas teleporady udziela informacji o sposobie realizacji e-recepty, e-zlecenia na wyroby medyczne oraz informuje o procedurze realizacji badań dodatkowych lub konsultacji specjalistycznych.
- W chwili obecnej tutejszy POZ nie posiada możliwości technicznych wystawiania e-skierowań. Po wprowadzeniu takiej funkcjonalności do naszych systemów informatycznych informacja o warunkach ich wystawiania i realizacji będzie przekazywana pacjentom w trakcie teleporad. Pracownik rejestracji POZ podczas umawiania teleporady lub inny pracownik medyczny w trakcie realizacji teleporady udziela informacji o możliwości założenia Internetowego Konta Pacjenta i zaletach takiego rozwiązania.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (Dz. U. 2020, poz. 1395 ze zm.).