OBOWIĄZKI ŚWIADCZENIODAWCY:
- Wpisanie pacjenta na listę oczekujących, jeżeli świadczenie medyczne nie może być udzielone w dniu zgłoszenia.
- Zakwalifikowanie pacjenta do leczenia wg kategorii medycznej:
Kategorie medyczne
przypadek pilny – jeżeli istnieje konieczność pilnego udzielenia świadczenia ze względu na dynamikę procesu chorobowego i możliwość szybkiego pogorszenia stanu zdrowia lub znaczącego zmniejszenia szans na powrót do zdrowia;
przypadek stabilny – kategoria medyczna pacjentów, którzy nie znajdują się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego i nie zostali zaliczeni do przypadków pilnych.
- Odnotować na liście oczekujących, za zgodą świadczeniobiorcy, m.in.; imię i nazwisko pacjenta, numer PESEL, miejsce zamieszkania, numer telefonu, a także rozpoznanie lub powód przyjęcia i planowany termin udzielenia świadczenia.
- Poinformować pisemnie pacjenta o kategorii medycznej i planowanym terminie udzielenia świadczenia, a także o każdej zmianie tego terminu, jak również przyczynie zmiany.
- W przypadku zakończenia wykonywania umowy – wydać pacjentowi oryginał skierowania oraz zaświadczenie o wpisaniu na listę oczekujących wraz z podaniem daty zgłoszenia się do niego. Za wydanie zaświadczenia pacjent nie ponosi opłat.
OBOWIĄZKI PACJENTA
- W przypadku świadczeń udzielanych na podstawie skierowania pacjent jest zobowiązany do dostarczenia oryginału skierowania nie później niż w terminie 14 dni roboczych od dnia dokonania wpisu na listę oczekujących. Oryginał skierowania można dostarczyć osobiście, za pośrednictwem osób trzecich lub przesłać pocztą (decyduje data stempla).
- Ważne jest podanie świadczeniodawcy aktualnych danych kontaktowych, tj. właściwego adresu do korespondencji, numeru telefonu czy adresu poczty elektronicznej.
- W przypadku rezygnacji z zaplanowanego świadczenia pacjent ma obowiązek niezwłocznego powiadomienia poradni/oddziału. Jeżeli pacjent nie stawi się w wyznaczonym terminie bez powiadomienia, zostaje skreślony z listy oczekujących na to świadczenie.
- Jeżeli pacjent ubiega się, o przywrócenie go na listę oczekujących musi uprawdopodobnić, że niezgłoszenie się nastąpiło z powodu siły wyższej. Wniosek należy złożyć niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od dnia ustania przyczyny niezgłoszenia się na ustalony termin udzielenia świadczenia oraz podać powód niezgłoszenia się.
- Kontakt ze świadczeniodawcą w przypadku, gdy stan zdrowia pacjenta ulega zmianie i gdy zaistnieje potrzeba wcześniejszego niż w ustalonym terminie udzielenia świadczenia (lekarz może podjąć decyzję o zmianie kategorii medycznej i wyznaczyć nowy, wcześniejszy termin udzielenia świadczenia).
- W celu otrzymania danego świadczenia pacjent może wpisać się wyłącznie na jedną listę oczekujących u jednego świadczeniodawcy.
Ważne!
Do korzystania poza kolejnością ze świadczeń opieki zdrowotnej mają prawo:
- Zasłużeni Honorowi Dawcy Krwi i Zasłużeni Dawcy Przeszczepu oraz Dawcy Przeszczepu, Dawcy krwi, którzy oddali co najmniej 3 donacje krwi lub jej składników, w tym osocze po chorobie COVID-19
- Inwalidzi wojenni i wojskowi oraz kombatanci
- Uprawnieni żołnierze i pracownicy wojska oraz weterani poszkodowani – w zakresie leczenia urazów i chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa
- Kobiety w ciąży i w okresie połogu
- Świadczeniobiorcy do 18 r.ż., u których stwierdzono ciężki i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu
- Działacze opozycji antykomunistycznej i osoby represjonowane z powodów politycznych
- Osoby posiadające orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności.
- Osoby deportowane do pracy przymusowej oraz osadzone w obozach pracy przez III Rzeszę i ZSRR
- Weterani poszkodowani w działaniach poza granicami państwa w zakresie leczenia urazów
Korzystanie „poza kolejnością” oznacza, że:
- świadczenia ambulatoryjnej opieki specjalistycznej i świadczenia szpitalne powinny być udzielone w dniu zgłoszenia,
- jeżeli udzielenie świadczenia w dniu zgłoszenia nie będzie możliwe, powinno ono zostać zrealizowane w innym terminie, poza kolejnością wynikającą z prowadzonej listy oczekujących
- w przypadku świadczeń ambulatoryjnej opieki zdrowotnej (AOS) świadczenie powinno zostać udzielone nie później niż w ciągu 7 dni roboczych od dnia zgłoszenia.
Wpisu na listę oczekujących dokonuje się w dniach i godzinach pracy Rejestracji Poradni/Zakładów/ Sekretariatów Oddziałów; numery telefonów dostępne na stronie internetowej www.barlicki.pl .
Łódź, dn. 01.01.2023 r.